Plaza Interiörs exklusiva intervju med IKEA:s nya globala kreative chef Linus Karlsson

Som första magasin i Sverige, har Plaza Interiör fått en pratstund med IKEA:s nya globala kreativa chef:
Linus Karlsson har nyligen utnämnts till Chief Creative Officer Range och Marketing & Communications på IKEA of Sweden AB, en för företaget nyinrättad global tjänst. Linus, prisbelönt kreativ reklamveteran, bor sedan ett 20-tal år i USA. Han var med och skapade banbrytande reklam på Paradiset, blev den första kreativa USA-exporten i team med AD:n Paul Malmström, startade byrån Mother i NYC. Efter att ha jobbat med reklam och design för kunder som Virgin, Chevrolet, Mastercard och Nespresso blir han nu IKEAs första högst ansvariga över den kreativa processen inom produktutveckling, marknadsföring och kommunikation.

Hej Linus, grattis till ditt nya jobb!
Du har precis blivit utnämnd till Chief Creative Officer på IKEA: Vad innebär den här rollen?
”Min roll blir att leda, inspirera kreativ riktning och framför allt att se till att alla de idéer, och den kunskap om livet hemma som finns inom IKEA kommer ut. Vi har alla som människor mycket intressanta grejer inom oss, och dom måste ut, annars finns det inte plats för nya grejer.”

Det här är en ny tjänst som kopplar ihop två områden som tidigare (och vanligtvis inom företag) jobbat var för sig: Varför behöver IKEA en sådan här roll nu?
”För att fortsätta vara relevanta i livet hemma för dom många människorna. Men också för att fortsätta vara i framkant av utveckling. Detta är ett gränsland där vi kommer att få se mycket innovation framöver gissar jag. På sätt och vis breddar det definitionen av funktion då allt idag kommunicerar och är digitalt, och därmed öppnar nya möjligheter.”

Hur har de senaste årens utveckling av sociala medier med ökat kundinteragerande påverkat IKEAs kunderbjudande?
”Mest positivt tror jag. Att man kan ha ett mer direkt förhållande med kunder för feedback och interaktion är såklart bra samtidigt som det blir allt viktigare att behålla sin egenhet och unika kunskap för att inspirera och överraska en ny väg framåt. Det är som livet självt, det gäller att ha en skön balans.”

Vad lockade dig att ta jobbet?
”Att få vara med och bidra i ett sammanhang som kan påverka många människor på ett positivt sätt är viktigt för mig. IKEA har varit en stor del i min kreativa uppfostran, och fick mig tidigt att förstå att det finns ett bättre sätt att göra saker om man tänker till. Så kreativt känns det som att komma hem.”

På senare år har IKEA gjort flera uppmärksammade samarbeten, bl. a. med Virgil Abloah: Vad betyder det för IKEA att samarbeta med andra varumärken och kreatörer?
”Samarbeten är en viktig del att lära sig mer om livet hemma och få nya perspektiv. Att hela tiden vilja lära sig nya saker och skapa rum för nya perspektiv är grunden för innovation och utveckling.”

Kommer vi att få se ett ökat antal samarbeten framöver?

”Ja, det hoppas jag. Sedan vet jag inte om antalet samarbeten är det viktigaste, vårt fokus kommer nog ligga på att hitta naturliga och samtidigt oväntade samarbeten där vi känna lära oss nya saker om oss själva och livet hemma.”

Varför är Demokratisk Design viktig för dig?
“För mig är Demokratisk Design mer än en disciplin i en designprocess. Ytterst, är det en grundvärdering. Idag är gapet mellan dom som har och inte har pengar och inflytande större, djupare och tydligare än någonsin, och där kan Demokratisk Design spela en direkt avgörande roll när det gäller hemmet. Det vill säga, det är inte bankkontot som ska avgöra om du kan ha ett hem som du älskar och känner dig trygg i.”

Vad är ditt första minne av IKEA?
”Det här typ från barnvagnen och kommer låta jättekonstigt. Jag minns att jag frågade min mamma om varför man satt upp en massa runda, röda klisterlappar på glaset till ingången i Kungens Kurva och hon sa bara helt mekaniskt att det var för att folk inte skulle gå in i glaset och göra sig illa. Jag kommer ihåg att jag faktiskt tyckte synd om glaset. Glas är missförstått.”

När köpte du senast en IKEA-produkt och vad var det?
”Förra veckan köpte jag fyra HÖGSTEN utestolar. Det bästa med många utemöbler just nu är att dom är minst lika härliga och fina inomhus.”

IKEA är ett av världens starkaste och mest välkända varumärken: hur tänker du jobba för att förstärka positionen ytterligare?
”För mig är det viktigaste att IKEA fortsätter att lyssna på sin inre och egensinniga röst, och fortsätter att gå sin egen väg för att förbättra vardagen hemma. Och sen ska vi inte krångla till det. Krångla till det kan vem som helst göra, att förenkla och vara tydlig är det svåra.”

Stort tack Linus och vi ser fram emot att få ta del av ditt arbete framöver: lycka till!

©Hélena Yllmark, Plaza Interiör
Citera gärna, men ange källan.