Han blev berömd för sin röda skrivmaskin, sina hejdlöst färgglada möbler och var bland de första att tala om miljömässigt hållbar form. Ettore Sottsass har lämnat efter sig ett arv som växer sig allt större in i 2000-talet – inte minst hans spegel Ultrafragola.
Även den som inte reagerar på namnet Ettore Sottsass känner ofta igen hans saker. Arkitekten, produktdesignern och möbelformgivaren är utan tvivel en av 1900-talets främsta. Mest känd är Sottsass som frontfigur i gruppen Memphis som slog igenom 1981. Men redan på 60-talet skapade han alternativ design och blev en förgrundsgestalt inom den radikala antidesignrörelsen. Sottsass föddes av italienska föräldrar i Innsbruck 1917.
Fadern, Ettore Sottsass den äldre, var en utpräglad rationalist och hade ett formspråk som sonen så småningom skulle vända sig med avsky ifrån: ”När jag var ung talades det bara om funktionalism, funktionalism, funktionalism. Men det är inte allt. Design bör vara sensuell och spännande.”
Strax efter andra världskriget flyttade Sottsass till Milano och öppnade eget arkitektkontor. Hit handplockade han ett tiotal Ettore Sottsass. formgivare för att tillsammans skapa en samling möbler och föremål. Namnet Memphis valdes under ett arbetspass med Bob Dylans låt Stuck Inside of Mobile with the Memphis Blues Again på skivspelaren. Titeln passade gruppens intentioner: ordet Memphis förde tankarna både till det samtida amerikanska samhället och faraonernas Egypten – en väldig blandning av modern och antik kultur.
Memphisgruppen blev en skandalsuccé som delade designvärlden i två läger: för eller emot – men blev snart de stora inredningsmagasinens utvikningsobjekt när modeskaparen Karl Lagerfeld visade upp sitt hem möblerat helt à la Memphis. Trendiga Memphis passade det glamorösa 80-talet perfekt, men estetiken var också designhistoriskt betydelsefull. Gruppen vände upp och ner på alla invanda föreställningar om hur möbler bör se ut.
Sverige, som haft en stark funktionalistisk tradition , avfärdade gruppen som en modefluga. Den svenska kritikerkåren förstod inte alls vad Sottsass formideal gick ut på. Men i dag har Sottsass en helt annan status. I samband med hans bortgång 2007 beskrev Italiens kulturminister Francesco Rutelli Ettore Sottsass som en ”talang som varade under ett helt århundrade”. Ultrafragola Mirror för Poltronova är inspirerad av långt, vågigt hår och formgavs av Sottsass 1970. Det unika konstverket, som både är en spegel och en lampa, går från vitt till neonrosa när den tänds – och i kombination med sin skulpturala form ger den ett starkt uttryck. Andrahandsmarknaden för spegeln är stor, men vill en ha en nytillverkad sådan så har den återigen tagits upp i produktion – ett kvitto på att Sottsass fortsätter vara aktuell, även i detta århundrade, och förmodligen fortsätter peka framåt.
Av Eva Magnuszewska