Hållbart hederspris: Bok + Textil

Möt vinnarna i kategorierna Bok och Textil – läs om dem allihop i Plaza Interiör nummer 5!


Från rena rama succén på Instagram till en bok om det tråkigaste som finns, ELLINOR SIRÉN städar utmaningen galant. Att en bok om något så trist som städning kan bli till något så glatt, Plaza imponeras och hedrar en glad Ellinor.

– DET KÄNNS fantastiskt kul! Eftersom hållbarhet är någonting jag verkligen brinner för känns det också extra kul att det uppmärksammas. Nu hoppas jag att boken kan inspirera andra, säger Ellinor Sirén.
Vad var utmaningen att gå från Insta till att göra en bok?
– Det var en utmaning att fortsätta framåt med boken utan att få den omedelbara responsen jag är van vid på Instagram. Samtidigt var det skönt att få utrymme att kunna prata klart ordentligt.
Intresserade av heminredning känner säkert till Ellinor, eller hennes alias: @ekotipset. Med smarta och miljövänliga tips är hon en inspirationskälla för sin följarskara på en halv miljon människor. Hon bor i Stockholm med sambo, två barn och hund. Ellinor, håll i dig, älskar att städa – hållbart. Det är också namnet på hennes rykande färska bok, utgiven av Bonnier Fakta.

– Jag letade efter sätt att städa så giftfritt och miljövänligt som möjligt och upptäckte att många gamla husmorstips fungerar lika bra eller till och med bättre än konventionella alternativ!
Varför är @ekotipset på Instagram en sådan succé?
– Jag tror att många uppskattar enkla tips för en mer miljövänlig vardag som inte kräver alltför stor uppoffring och som ofta är roliga att utföra. Jag visar många före- och efterbilder från mina följare. Det tror jag gör att många blir sugna på att pröva själva.
Rent hemma med rent miljösamvete – det är
bokens motto. Men inte alltid lätt, hur välmenande ambitionerna än är. I Ellinors värld blir städningen roligare om den är strukturerad, effektiv – och snäll mot planeten.


LINUM skapar, med en unik och tidlös färgpalett, textilier som gör att en servett du köper idag
matchar duken du ärvde för tjugo år sedan. Designföretaget strävar alltid efter produkter som ska vandra från en generation till nästa.

CHARLOTTA DAHLQVIST, Chief Operating Officer, har märkt en ökad diskussion om hållbarhet, både på sociala medier och direkt med kunder i LINUM:s butiker.
– Just nu märker vi ett stort intresse kring naturmaterial och det är en ny typ av frågor som kommer, säger hon.
En större nyfikenhet kring skötsel, varuomsorg och hur exempelvis jute, linne eller siden åldras. LINUM har på många sätt övergett den konventionella affärsmodellen som kretsar kring ”ut med det gamla, in med det nya”.
– För egen del har vi tagit ner vårt sortiment enormt de senaste två åren. Vi har frångått säsongskollektioner och valt att satsa på ett sortiment som är tidlöst och tillgängligt året om, berättar Charlotte. Att sluta tillverka i överflöd är en viktig insikt.
Charlotta tar emot priset med överraskad tacksamhet.
– Fantastiskt roligt! Vi blev överraskade av uppvaktningen, men är verkligen glada för utmärkelsen. Hårt arbete ska löna sig.