Bodil Kjær, ett namn det inte talats tillräckligt om, har lämnat efter sig arv som växer sig allt större in i 2000-talet. Och nu tas några av hennes pärlor upp i produktion igen.
Dansk design – då talas det om Hans J. Wegner, Arne Jacobsen, Børge Mogensen,
Poul Henningsen, oftast … när det egentligen är Bodil vi borde prata om. Bodil Kjær (f. 1932) har lämnat efter sig ett arv som växer sig allt större in i 2000-talet, och när en tittar på hennes grejer i dag så blir en lätt lockad att betrakta henne som den
kanske inte mesta men största modernisten av dem alla. Bodils design har alltid skapats för människor och i dialog med modern arkitektur.
Hennes föremål – som innefattar allt från möbler för både inom- och utomhusbruk
till ljusarmaturer, vaser och en servicevagn – kännetecknas av en lätthet och ett funktionalistiskt uttryck. För funktionellt skulle det alltid vara, tyckte hon. Bodils föremål har en internationell aura, precis som hon själv och hennes karriär. Under den har hon rest världen runt för att utforska metoder och material att använda för att realisera sina idéer, men samtidigt har hon förmedlat sin stora kunskap om relationen mellan design och arkitektur – och därmed på ett betydelsefullt sätt bidragit till att sprida principerna för modern, dansk design utomlands.
Bodils möbler betingar i dag stora summor hos handlare och auktionshus. Men så har några väl valda alster nyligen tagits upp i produktionav Carl Hansen & Søn – inte minst serien Indoor-Outdoor formgiven för den amerikanska marknaden 1959. Där och då, i USA vill säga, fick Bodil i uppdrag att utforma utomhusmöbler som både skulle få en vacker patina och vara bekväma. Bodil själv strävade efter att få möblerna att framstå som en naturlig förlängning av den omgivande arkitekturen, baserat på filosofin att möbler alltid bör vara i balans med sin omgivning.
Av Eva Magnuszewska