Min arbetsplats – Nina Jobs

En ny livsstil krävde en ny arbetsstil.
Med datorn under armen är det inte ovanligt att formgivaren Nina Jobs byter arbetsplats flera gånger per dag. Men försök inte boka in några tidiga möten
– morgonen är en stressfri zon.

Om Nina Jobs:
Yrke: Industridesigner med uppdrag för bland andra Gärsnäs, Uniqlo och svenska staten.
Ålder: 50 år.
Familj: Hugo, 9 år.
Jobbar: Kontorsplats på Skeppargatan och studio hemma i huset i Sollentuna.

Min arbetsplats:
– Jag hyr en kontorsplats hos ett gäng arkitekter, Dive Architects. Det är en lokal från tidigt 1900-tal på Skeppargatan i Stockholm. Jag gillar Östermalm, det finns flera kreativa mötesplatser och många unga formgivare som hittat lokaler här. Det händer mycket, kanske mest i hela stan faktiskt – lite otippat. Men min arbetsplats är inte statisk, förutom det här kontoret har jag en studio hemma samt att jag arbetar mycket hos mina kunder.

Så började det:
– Efter att ha arbetat något år som grafisk designer i Stockholm flyttade jag till Paris och studerade produktdesign vid École Nationale Supérieure des Arts Décoratifs. Jag kom tillbaka till Sverige kring millennieskiftet och arbetar i dag som möbel- och produktformgivare samt med art direction för både svenska och internationella företag, framför allt i Asien. Tidigare hade jag en egen lokal men för några år sedan bytte jag livsstil och flyttade från lägenhet i stan till ett hus i Sollentuna. Där har jag en studio men jag ville också ha kvar en fot i stan och blev rekommenderad kontoret av min formgivarkollega Stina Sandwall som också sitter här. De andra som sitter här är arkitekter och de råkar vara starkt förankrade till möbelföretaget Gärsnäs, som jag också jobbar mycket med, så det stämde jättebra på flera sätt.

En vanlig dag:
– Jag kommer in sent, framåt 10-tiden, och jobbar sedan nonstop till sen eftermiddag. På kvällen fortsätter jag jobba i studion därhemma. Jag bokar aldrig in morgonmöten eftersom jag har bestämt mig för att inte stressa på morgonen. Jag har gjort det förut och det är inte bra, speciellt inte med barn. Jag brukar också passa på att gå på yoga före jobbet.

Hur påverkar platsen ditt arbete?
– Mycket, jag är känslig för om det är för rörigt och yvigt. På kontoret vill jag ha ordning och reda omkring mig. Men i studion där jag ägnar mig mer åt knep och knåp och produktutveckling är det mer rörigt. Det är lyxigt att kunna växla mellan olika arbetsplatser för olika arbetsmoment på det sättet. Jag njuter både av lugnet i naturen och pulsen i stan. Men jag jobbar mycket ute hos kund också och har med åren lärt mig att jobba ganska oberoende av arbetsplats.

På skrivbordet?
– Min dator och en massa papper. Jag har en större skärm som jag kopplar in min laptop i. Laptoppen bär jag med mig vart jag än går. Det blir en del kånkande.

På väggarna?
– Där sitter idéer på kommande jobb.

Vilka prylar är viktigast?
– På kontoret är den stora A3-skrivaren lyxig att ha och kaffebryggaren som är en sådan där riktigt bra bryggare med goda bönor. Sedan är kollegorna viktiga, även om de inte är prylar, haha. Eftersom jag inte har det hemma så är det en viktig funktion med kontoret. Förutom jag och Stina, så är de andra arkitekter och det är intressant att få deras respons på mina produkter eftersom de har en annan infallsvinkel. Vi går gärna över till varand­ras skrivbord och frågar: Vad tycker du?

Inspireras av?
– Jag har alltid en liten flirt med mode i mina produkter, eftersom jag tycker att modevärlden ligger mer i framkant när det gäller trender och detaljer. Sedan har jag ett passionerat intresse för modern dans som jag ofta går och tittar på. Men jag måste säga att det här med inspiration är lite av en klyscha – oftast sätter man sig bara ner och jobbar. Men spännande samarbeten kan sätta otrolig fart på kreativiteten.

I högtalarna?
– Här råder tystnad. Eftersom vi är så många som delar kontor så måste det vara tyst. Men hemma i studion lyssnar jag gärna på mjuk pop, ungefär som hiss­musik, i bakgrunden.

Svåraste arbetsmoment?
– Infällningar, vilket är där två delar av en produkt möts, till exempel armstödet och stolsryggen. De är svåra men jätteviktiga, det är mycket där designen sitter. Det är viktigt att man lyckas lösa det på ett smart och snyggt sätt, tycker jag. Skulle nästan säga att allt hänger på det.

Dagens bästa stund?
– Jag har det rätt bra hela tiden, måste jag nog tillstå. De stora aha-upplevelserna har försvunnit lite med åren, men när man tar sig tid att sätta sig i studion och börja skapa något för hand, då kan jag fortfarande få det där pirret.

Jag har alltid en liten flirt med mode i mina produkter, eftersom jag tycker att modevärlden ligger mer i framkant

Min arbetsplats:
– Jag hyr en kontorsplats hos ett gäng arkitekter, Dive Architects. Det är en lokal från tidigt 1900-tal på Skeppargatan i Stockholm. Jag gillar Östermalm, det finns flera kreativa mötesplatser och många unga formgivare som hittat lokaler här. Det händer mycket, kanske mest i hela stan faktiskt – lite otippat. Men min arbetsplats är inte statisk, förutom det här kontoret har jag en studio hemma samt att jag arbetar mycket hos mina kunder.

Så började det:
– Efter att ha arbetat något år som grafisk designer i Stockholm flyttade jag till Paris och studerade produktdesign vid École Nationale Supérieure des Arts Décoratifs. Jag kom tillbaka till Sverige kring millennieskiftet och arbetar i dag som möbel- och produktformgivare samt med art direction för både svenska och internationella företag, framför allt i Asien. Tidigare hade jag en egen lokal men för några år sedan bytte jag livsstil och flyttade från lägenhet i stan till ett hus i Sollentuna. Där har jag en studio men jag ville också ha kvar en fot i stan och blev rekommenderad kontoret av min formgivarkollega Stina Sandwall som också sitter här. De andra som sitter här är arkitekter och de råkar vara starkt förankrade till möbelföretaget Gärsnäs, som jag också jobbar mycket med, så det stämde jättebra på flera sätt.

En vanlig dag:
– Jag kommer in sent, framåt 10-tiden, och jobbar sedan nonstop till sen eftermiddag. På kvällen fortsätter jag jobba i studion därhemma. Jag bokar aldrig in morgonmöten eftersom jag har bestämt mig för att inte stressa på morgonen. Jag har gjort det förut och det är inte bra, speciellt inte med barn. Jag brukar också passa på att gå på yoga före jobbet.

Hur påverkar platsen ditt arbete?
– Mycket, jag är känslig för om det är för rörigt och yvigt. På kontoret vill jag ha ordning och reda omkring mig. Men i studion där jag ägnar mig mer åt knep och knåp och produktutveckling är det mer rörigt. Det är lyxigt att kunna växla mellan olika arbetsplatser för olika arbetsmoment på det sättet. Jag njuter både av lugnet i naturen och pulsen i stan. Men jag jobbar mycket ute hos kund också och har med åren lärt mig att jobba ganska oberoende av arbetsplats.

 

På skrivbordet?
– Min dator och en massa papper. Jag har en större skärm som jag kopplar in min laptop i. Laptoppen bär jag med mig vart jag än går. Det blir en del kånkande.

På väggarna?
– Där sitter idéer på kommande jobb.

Vilka prylar är viktigast?
– På kontoret är den stora A3-skrivaren lyxig att ha och kaffebryggaren som är en sådan där riktigt bra bryggare med goda bönor. Sedan är kollegorna viktiga, även om de inte är prylar, haha. Eftersom jag inte har det hemma så är det en viktig funktion med kontoret. Förutom jag och Stina, så är de andra arkitekter och det är intressant att få deras respons på mina produkter eftersom de har en annan infallsvinkel. Vi går gärna över till varand­ras skrivbord och frågar: Vad tycker du?

Inspireras av?
– Jag har alltid en liten flirt med mode i mina produkter, eftersom jag tycker att modevärlden ligger mer i framkant när det gäller trender och detaljer. Sedan har jag ett passionerat intresse för modern dans som jag ofta går och tittar på. Men jag måste säga att det här med inspiration är lite av en klyscha – oftast sätter man sig bara ner och jobbar. Men spännande samarbeten kan sätta otrolig fart på kreativiteten.

I högtalarna?
– Här råder tystnad. Eftersom vi är så många som delar kontor så måste det vara tyst. Men hemma i studion lyssnar jag gärna på mjuk pop, ungefär som hiss­musik, i bakgrunden.

Svåraste arbetsmoment?
– Infällningar, vilket är där två delar av en produkt möts, till exempel armstödet och stolsryggen. De är svåra men jätteviktiga, det är mycket där designen sitter. Det är viktigt att man lyckas lösa det på ett smart och snyggt sätt, tycker jag. Skulle nästan säga att allt hänger på det.

Dagens bästa stund?
– Jag har det rätt bra hela tiden, måste jag nog tillstå. De stora aha-upplevelserna har försvunnit lite med åren, men när man tar sig tid att sätta sig i studion och börja skapa något för hand, då kan jag fortfarande få det där pirret.

Foto Mikael Axelsson
Text Louisa Hammarbäck