Textilmuseet i Borås lämnar samtiden för historien och kollar tillbaka på en av de stora couturemästarna, Cristóbal Balenciaga, och hans banbrytande silhuetter som befriade kvinnan från korsett.
Cristóbal Balenciaga var en av de stora couturemästarna, född i Spanien 1895 och grundare av modehuset i eget namn i den baskiska orten San Sebastián. År 1936, under spanska inbördeskriget, flyttade han till Paris och slog upp portarna på förnäm adress. 1958 belönades han med Hederslegionen.
Få kunde hantera saxen som Balenciaga, färre kunde förstå proportioner som han, och ingen hade en så förfinad känsla för materialval som denne modeskapare. Han använde sig av ylle, sammet och framför allt siden, såsom duchesse, crêpe och satin. När sidenet inte rättade sig efter hans vilja, lät han uppfinna nya sorter. Sidengazaren var exempelvis ett sådant tyg som Balenciaga lät uppfinna (tillsammans med en schweizisk textilfirma). I hans händer blev sidenet ett levande tredimensionellt material. Det veks, rynkades, draperades. Alltid gällde det att åstadkomma en voluminös form, i såväl det lilla som det stora.
Balenciagas skulpturala former omdefinierade timglasfiguren och utvecklade nya idéer om vad som är feminint. Undra på att han tillbads av kollegerna. Enligt Coco Chanel var han ”den ende sanne couturieren”. Hubert de Givenchy kallade honom ”haute couturens arkitekt”.
Utställningen The Master of Couture berättar om arbetet i ateljén, plaggens konstruktion och om de fashionabla kunder som klädde sig i Balenciagas design. Förutom ett stort antal originalplagg, både ur Victoria & Albert-museets samlingar och internationella inlån, visas även coutureplagg av senare designer som fortsatt i hans anda: Yves Saint Laurent, Hubert de Givenchy, Oscar de la Renta, Calvin Klein, Yohji Yamamoto, Rei Kawakubo med flera.
Utställningen The Master of Couture visas till och med 21 april på Textilmuseet, Borås.