Nordiska Galleriet x Artek presenterar Stool 60

Nordiska Galleriet lanserar nu en limiterad upplaga av Arteks tidlöst populära designikon Stool 60 för att hylla en lång och gedigen relation som spänner över decennier. Sammanflätningen av varumärkena speglas i designen där man med screentryck tryckt en direkt replika av Nordiska Galleriets välkända schackrutiga golv, med sin 110-åriga patinering av skav och smuts intakt.

Stool 60 kommer att finnas i en limiterad upplaga om 100 stycken. Samtliga kommer att vara numrerade. Även barnpallen Stool NE60 kommer att finnas i en limiterad upplaga i samma antal.

Stool 60 designades 1933 och samma år producerades de även i en större kvantitet till Viborg-biblioteket i Ryssland som Aalto i egenskap av arkitekt själv ritat. Vid den här tidpunkten var Aalto en av pionjärerna när det kommer till laminering och hur man bearbetar trä. Hans innovativa och experimentella teknik att bearbeta finsk björk resulterade i att träet kunde få en mer organisk form, vilket vid tidpunkten var banbrytande. Det lade grunden för de välkända L-formade benen som bär pallen och har kommit att bli Aaltos kanske mest välkända signatur.  

Tack vare sin enkla design som befinner sig i gränslandet mellan funktion och nydanande formgivning har den, i ett drygt sekel uppskattats för sin mångsidighet och stilrena uttryck – något som sprungit ur Aaltos funktionalism och arkitektoniska inspiration.  

Precis som golvet på Nordiska Galleriet så åldras pallen med värdighet. Varje skav, fläck och rispa skapar karaktär, personlighet och blir med tiden vackrare. Stool 60 är ett objekt att ha och bevara.

Kampanjfilmen är regisserad av Swim Club och filmad av Teitur Ardal, med musik av Global Business.