MARIMEKKO, den färgstarka 70-åringen

Vår stiliga granne i öst firar 70 år som livsstilsikon. I september hålls nu en unik jubileumsauktion tillsammans med Bukowskis. TEXT: Jenny Nilsson

Under jubileumsåret har Marimekko bland annat givit ut sin egna konstbok The Art of Printmaking, skriven av modejournalisten Laird Borrelli-Persson, skapat en sportkollektion med Adidas och släppt pilotkonceptet Pre-loved som består av unika vintageplagg. Snart är det dags för nästa anhalt i firandet: en auktion för att hylla konstnärerna bakom Marimekkos spektakulära prints under märkets sjuttiåriga historia. Vintagemöbler, konstverk och kläder kommer att auktioneras ut i Bukowskis regi. Sara Bourke, PR & Brand Director på Bukowskis, berättar varför de ville spela en så stor roll i firandet:
– Marimekko är ett fantastiskt designhus och ett av de mest eftersökta varumärkena på andrahandsmarknaden, inte minst för deras konstnärliga samarbeten. Samarbeten som de även gjort sig internationellt kända för. Kvalitet är också ett kärnvärde som Bukowskis och Marimekko delar, så ett samarbete kändes självklart när företaget nu firar sin 70-åriga historia som ett av de mest kreativa mode- och designhusen i världen.

MARIMEKKO HAR ALLTID stått för hållbarhet och tidlös design. 10-19 september kan designintresserade delta i auktionen online, vilken går under namnet ”The Artists Who Shaped Us”.
– Titeln reflekterar det spännande utbudet i auktionen som består av unika föremål från de konstnärer, formgivare och designers som format Marimekko, säger Bourke. Flertalet av dessa föremål är ikoniska och Bukowskis är glada över att kunna erbjuda en kurerad auktion som lyfter fram hållbar design, inte bara i material utan även i form, vilket gör dessa föremål till attraktiva samlarföremål.

Det finska designhuset, känt för sina djärva och iögonfallande tryck, sägs vara en av de första livsstilsvarumärkena i världen och har över 3 500 prints i sitt arkiv. Sara Bourke menar att Marimekkos bredd – inom såväl inredning, mode som konst – gör dem ovanliga. Detta matchar Bukowskis spektra av expertis väl.
– Det är få designhus i Norden som lyckats nå en så stor publik med ett så brett utbud, vilket gör Marimekko unikt, säger Bourke. Det är också det som gör att denna temaauktion blir särskilt intressant, då blandning av föremål visar på dess höga kvalitet och kreativitet rakt igenom.


Vad skiljer att auktionera ut textil från andra områden?
– Modevärlden har varit tidiga med att erbjuda limiterade kollektioner och samarbeten med konstnärer och formgivare genom historien. Unika kollektioner som sedan sålts för det dubbla när plaggen kommit ut på andrahandsmarknaden. Det är precis som med konst och design som säljs på Bukowskis; kvalitet, upplaga och proveniens är avgörande för slutpriset.
Med andra ord kan vi vänta oss en spektakulär uppvisning och färgsprakande föremål – all anledning att kolla in “The Artists Who Shaped Us” på Bukowskis webbplats, 10-19 september.