Tränad i trä

Plazas chefredaktör var först i Sverige med att göra ett porträtt på ANTREI HARTIKAINEN, nu återses de tu – kring det nya bordet Parasol.

Text JESPER TILLBERG

För sex år sedan skrev jag ett stort porträtt i en av Sveriges största dagstidningar på en av de nominerade för det unga talangpriset, Formex Nova. Jag fastnade lite extra på Finlands bidrag till Nordic Designer Of The Year. Det kan ha varit mitt eget finska designarv som spökade – min mor föddes i landet och min morfar var ingenjör på Arabia – men det var nog snarare det osedvanligt poetiska uttrycket i Antrei Hartikainens design i gränslandet mellan inredning, konstobjekt och snideri som fick mig att falla som en fura för träkreationerna. Antrei vann inte Formex-mässans fina unga pris, men det har onekligen gått bra för kreatören. Utmärkelserna har regnat in. Så sent som förra året var han listad på prestigefyllda brittiska Dezeen Awards 2022 i kategorin Emerging Design Studio Of the Year. Antreis namn har poppat upp lite här och var sedan mitt reportage 2017. När jag besökte favoritbutiken Lokal, tillika designgalleri, i Helsingfors nyligen såg jag flera av hans verk där, på finaste exponeringsytan. Det kändes onekligen lite kul att tidigt ha uppmärksammat begåvningen. Nu är Antrei i Sverige för ett samarbete med Maze Interiors. På designmenyn står ett nytt bord, Parasol.

Leviterande lyx. Hartikainens bord Parasol, Maze Interiors.

MELT
”De första skåpen designades för Chart Art Fair i Köpenhamn och Collectible Design i Bryssel. Inspirerad av metamorfosen av vattnets rörelse. Genom att smälta isen igen blir den flytande som regn. Vikten av vatten har definierat temat i Melts föremål, där glaset transformeras i unika former.”

– Ofta handlar den stora utmaningen om att utkristallisera själva idén och att hålla den i minnet genom hela processen. Liksom i många andra fall fanns det också här många saker som måste lösas bakom den till synes enkla produkten för att hitta en balans mellan användbarhet, tillverkning och den ursprungliga tanken. De största utmaningarna hade att göra med stabiliteten i det stora bordet utan att strukturellt påverka bilden av bordets luftighet och enkelhet, säger Antrei.

Det finns en poetisk svärta i Hartikainens verk.

VIENO
”Kombinerar utsökt glas med matta träinslag. De olika materialen förstärker varandra. Samarbetet med designern Katriina Nuutinen för att utveckla Vieno-flaskan för fram essensen av två material med mycket själ. På samma gång starkt och sprött, känsligt och vackert.”

Bordet ser ut att sväva. Var den effekten en del av din första kreativa vision?
– Det var faktiskt en ursprunglig kreativ idé, och den har hängt med sen första skissen. Intrycket av en svävande bordsskiva och excentriciteten som skapats på ett enkelt sätt är ett slags grunddrag när det handlar om bord.
Varifrån kommer namnet?
– Parasol syftar på utseendet och funktionen hos vissa solskydd, drag som upprepas också i borden. Det stora parasollet står upprätt på ett stadigt ben, fäst vid sidan som skyddar det som finns där under. Saker som placeras på den lägre nivån skyddas på samma sätt av bordets topp, men är inte dolda.
Vad gäller materialpaletten, hur tänkte du där?
– Till benen och fogarna valde vi metall för robustheten och trä i bordsskivan och basen för att skapa en känsla av värme och gemyt. Sen gällde det att hitta en balans i behandlingen av metallstrukturen och de fanerade delarna. Målet var att skapa tillräcklig kontrast, men inte för stor.

DISCO
“Utgångspunkten för Disco-borden var att skapa en slags försvinnande kontakt mellan bordsytan och de vertikala benen. Formen med de cirkulära bågarna i olika storlekar är balanserad gentemot en fästpunkt som inte är i mitten av bordsskivan. Det ger en spännande dynamik, en rörelse rent av, som kan föra tankarna till DJ:s typiska “turntable technique”. Disco produceras av finska möbelmärket Basta.”

MYCENA
”Ett verk till Fiskars huvudkontor som utforskar värdena och historien i varumärket i form av skulptur. Med Espoo Museum of Modern Art, EMMA, kurerades nya och gamla verk för byggnaden. Mycenas speglar tillväxt, hållbarhet, att så för att skörda.”

MAZE VANN PLAZA INTERIÖRS hederspris 2021 för sitt fokus på hållbarhet och ”slow production”. Den tanken finns med i Parasol, berättar Antrei. Tillverkningen sker lokalt i Sverige, i metall- och träfabriker intill varandra. Borden är tidlösa och långlivade, designmässigt och fysiskt. Dessutom kan materialen separeras och återanvändas.

Finland har flera fina konstmuseer. Och som skåpsnickare och designer tycker jag mig se en skulptural känsla, inspireras du av konst?
–När jag besöker konstmuseer och gallerier fascineras jag mer av ytorna än enbart av verken, av helheten. Så ja, jag inspireras av många olika skulpturer, särskilt av dem som jag själv inte skulle kunna åstadkomma. Och dem som får mig att tänka på själva tillverkningsprocessen. Den är relaterad till stil, teknik och materiel. Kanske inspireras jag inte så mycket av de eventuella djupa tankarna bakom verken, utan snarare av fysiska och ofta fantastiska skapelseprocesser. Det hänger på något sätt ihop med hur fascinerande jag upplever fabriker och olika tillverkningsstadier, liksom individuella tekniker.

Antreis verk är onekliga taktila upplevelser. Trä är ett levande material i sig, och med hans nära relation till materialet får det närmast ett ”extraliv”.
– I Finland är trä ett basmaterial. Själv har jag vuxit upp med det ända sen barnsben. Jag har praktiserat som träsnickare och ”möbel- mästare”. Jag har arbetat med trä yrkesmässigt i 10 år, och som designer och konstnär är de flesta verken fortfarande av trä. Relationen till trä är alltså helt inrotad i mig. Min strävan är att tillföra något av min egen syn på former och sensibilitet, så att vardagsmaterialen börjar glänsa. Smidigheten och formbarheten är orsakerna till att jag arbetar med trä. Jag vill respektera materialets egenskaper, men samtidigt söka och utmana dess gränser.
Kort sagt, kärleken till trä har slagit rot i Antreis designhjärta.

SEITIKKI
En drömsk ljusdesign. De beslöjade nätet som stödjer ljuskällorna sträcker sig hela två meter. Varje svampliknande huva är unik. Ljuset är stämningsfullt, dramatiskt och vibrerande. Men också lite som i en dimma över en hed.”

Antreis 5 tips TILL BYN FISKARS

”Då måste jag utelämna era värda att nämna, men här är i alla fall fem obligatoriska!”

Fiskars knivfabrik
”I den gamla fabriken upplever du bryggning, destillering och vintill- verkning. Tillsammans med Heikki Aska designade vi och pro- ducerade en stol och ett bord för Knivfabrikens bar, restaurang och provsmakning.”

KWUM
”Keramikern Karin Widnäs vackra hem, studio, galleri och museum. Förutom den permanenta kollektionen, till stor del Karin Widnäs egen samling, visar museet olika utställningar av både inhemska och utländska keramiska verk.”

Onoma
”En av Finlands äldsta verksamma konstnärskooperativ. Onomas mest synliga aktivitet är organiseringen av en årlig, högkvalitativ sommarutställning. Fint kurerad! Ofta är internationella utställningar de allra mest besökta evenemangen Fiskars by. Onoma producerar Fiskars by Art & Design Biennal tillsammans med Luovi Productions, Fiskars Village och staden Raseborg. Nästa biennal kommer att hållas 2024.”

Pesula
”Ett mysigt café och en bar i hjärtat av byn Fiskars i det gamla tegelröda och genuina tvätteriet, med gott om mysfaktor.”

Nikari verkstad och galleri
”Den ursprungliga orsaken till att jag kom till Fiskars by för 13 år sedan. En månads praktik och arbetet som följde fick stora konsekvenser för min karriär. En plats du måste besöka om du är intresserad av trä eller design. En vacker arbetsplats med mycket historia från Fiskars tidiga år.”